Jste členem výboru SVJ a ptáte se kdy a jak rozpočet sestavit?

Už víme, proč je důležité rozpočet sestavit a také, že povinnost sestavit rozpočet platí pro každé SVJ bez výjimky. Připomenout si to můžete v našem článku Rozpočet SVJ – proč ho musíte mít a kdy se bude hodit?.

Kdy rozpočet SVJ sestavit?

Ideální období je právě teď – na podzim. Tady máte 3 důvody, proč rozpočet SVJ sestavit právě teď.

Důvod č. 1 – Máte k dispozici údaje o nákladech za 3 čtvrtiny aktuálního roku. Dokážete tedy docela dobře odhadnout náklady očekávané v příštím roce. Rozpočet tedy bude poměrně přesný.

Důvod č. 2 – Máte k dispozici vyúčtování za předchozí rok. Jste-li pečliví (jako my v Habitantu), dokážete náklady závislé na spotřebě (tedy náklady na studenou vodu, teplou vodu a teplo) rozdělit vlastníkům v poměru jejich spotřeby za předchozí rok. Přestože nemůžeme zajistit, aby se spotřební zvyky v jednotkách meziročně nezměnily, vždy to bude nejpřesnější klíč pro stanovení záloh.

Důvod č. 3 – Rozpočet je ideální schválit před začátkem období, na které je sestaven. Do konce roku byste tedy měli schválit rozpočet na rok 2020 a podle něj nastavit zálohy platné od ledna 2020.

Jak na to, abyste rozpočet svého SVJ drželi v ruce co nejdříve?

Tady máte seznam možností od nejjednodušší po nejsložitější:

Možnost č. 1 – téměř bez práce – Oslovte svého správce.

Pokud váš správce funguje jako my v Habitantu, pak už určitě máte rozpočet na letošní rok a víte, že vás brzy osloví s několika málo dotazy (zda plánujete nějaké větší opravy). Celý rozpočet SVJ na příští rok vám připraví, společně se o něm pobavíte a pak už ho jen stačí přiložit k pozvánce na shromáždění.

Možnost č. 2 – půl na půl – Správce vám sice rozpočet nedělá, ale alespoň vám dává informace.

Sice vás to bude stát nějakou práci, ale určitě to zvládnete. Vyžádejte si od správce informace o stavu nákladů domu za letošní rok (abyste se v tom lépe zorientovali, tak klidně i za rok minulý) a to po položkách, abyste dokázali z přehledů vyčíst, jaké jsou náklady za jednotlivé služby na měsíc. Vyžádejte si také aktuální výši měsíčních předpisů úhrad vlastníků v členění po službách, abyste měli představu o tom, kolik aktuálně na jednotlivé služby měsíčně vybíráte.

Možnost č. 3 – když jste na to sám (sami)

Vezměte si do ruky vyúčtování za rok 2018 a pak jděte hezky jednu službu za druhou. Je potřeba vypsat si předpokládané náklady na jednotlivé služby a porovnat je s tím, kolik aktuálně vybíráte. Rozpočet by vám totiž měl odpovědět na otázku, zda zvýšit měsíční platby vlastníků, a nebo je můžete ponechat tak, jak jsou.

Pokud u vás možnost č. 1 nefunguje, ale sami se tvorbou rozpočtu nechcete zdržovat, klidně nám napište na ucetni@habitant.cz. Rádi rozpočet vašeho společenství vlastníků zpracujeme za vás.

V pondělí  23.9. se na našem blogu dozvíte, co nesmí v rozpočtu chybět a jako bonus pár vychytávek, které se vám při tvorbě rozpočtu budou hodit.

Tak ať se vám skvěle bydlí!

Váš tým Habitant solutions s.r.o.

Sdílej
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn